Food Lifestyle

Inca de cand am venit in US, una din preocuparile mele a fost legata de mancare. Stiti ca exista acel mit, ca daca traiesti in US, sigur vei lua in greutate. Si uite asa m-am pus pe citit si pe gasit retete cat mai sanatoase. Bineinteles ca lucrurile nu au fost din prima perfecte, insa in cei trei ani petrecuti aici mi-am schimbat destul de mult modul de a manca si de a gati, insa si modul in care fac cumparaturile.
Sa incepem insa cu partea mai simpla a lucrurilor si anume cumparaturie de mancare.

Aici urmaresc o regula foarte simpla: nu cumpar mai nimic procesat si daca cumpar procesat ma uit intotdeauna la ingrediente. Daca are prea mult zahar sau prea multe ingrediente ce nu le pot pronunta…atunci nu le pun in cos. De exemplu, daca trebuie sa cumpar Ketchup atunci ma asigur ca il voi cumpara pe cel ce are cat mai putin zahar si cat mai putine ingrediente necunoscute. Nu ma uit niciodata la brandurile cele mai cunoscute…acelea, parerea mea, sunt cele mai proaste alternative. Ma uit la producatorii mici, aici am sanse mai mari sa gasesc ceea ce trebuie.
In principiu in cosul de cumparaturi saptamanal se gasesc legume si fructe proaspete, carne raw slaba, peste si cereale in diverse forme. Si sa nu uitam si de lactate si grasimi sanatoase.
Inca un lucru as vrea sa adaug aici, la partea de cumparaturi. Inainte de a ma duce la supermarket imi fac lista cu ceea ce voi gati pe saptamana viitoare si ce ingrediente trebuie sa cumpar pentru a realiza retetele respective. Incep in a gati in primele zile ale saptamanii cu ingredientele perisabile, urmand ca mai la final de saptamana sa gatesc cu ingredientele mai putin perisabile. Acest lucru imi salveaza multi bani la buget si totodata nu imi aglomereaza bucataria de ingrediente inutile. Plus ca nu mai arunci atata mancare.

Acum sa trecem la partea de mancare propriu-zisa.

Mie imi place sa gatesc in fiecare seara. Asa sunt eu, imi place sa mananc mancare proaspat facuta. Gatesc cina si apoi ceea ce ramane devine mancare la munca pentru a doua zi. Si apoi seara urmatoare de la capat. Alta reteta, alta distractie! Fac retete foarte simple, ce de obicei nu imi ia mai mult de o ora. Nu imi place sa imi comand mancare la munca, pentru ca nu stiu ce ingrediente folosesc, nu stiu daca adauga zahar si nu stiu cata grasime folosesc.
As vrea ca in cele de mai jos sa fac o lista a produselor ce eu le cumpar si totodata sa va spun ceea ce evit in a manca, in cazul in care sunteti interesati in a duce o viata cat mai sanatoasa. Vreau sa adaug ca nu sunt specialist nutritionist, iar ceea ce mananc este inspirat din cartile ce le-am citit despre nutritie, si totodata am luat din sfaturile ce imi sunt date de prietena mea ce a terminat facultatea in nutritie. Cred foarte mult ca o informare corecta, din surse corecte, pot face o diferenta enorma in a te educa cum sa mananci pentru a avea o viata cat mai sanatoasa. Bineinteles ca partea de mancare trebuie sustinuta de activitati sportive, insa asta in alt post pe blog.
Sa incepem cu lista, asadar:

LEGUME: in aceasta lista pot intra toata legumele din lumea aceasta. Tot ce trebuie sa stiti este ca sunt legume sarace in calorii, si legume cu mai multe calorii.
Cele sarace in calorii pot fi: salata (de toate felurile), castraveti, morcovi, brocolli, rosii, vinete, conopida etc. Ati inteles ideea.
Cele mai bogate in calorii sunt legumele ce contin amidon: cartofii, porumbul, fasolea, lintea, nautul. Nu inseamana ca nu sunt sanatoase, ci doar ca trebuie consumate in cantitati mai mici, in cazul in care vrem sa slabim.
Ce incerc sa evit din aceasta categorie: cartofii normali, incerc pe cat posibil sa ii inlocuiesc cu cartofii dulci. Insa nu ma intelegeti ca nu consum deloc cartofii albi. Si iar mai incerc ca niciodata cartofii sa nu ii combin la o masa cu carnea. Niciodata.

CEREALE: aici intra painea, cerealele de pus in lapte, muesli, ovazul, mamaliga, paste, orez, quinoa etc.
Cerealele sunt foarte importante in organism. Nu incercati sa le evitati. Ele sunt o sursa foarte importanta de fibre in organism si totodata sunt benefice creierului.
Ce incerc eu sa evit din aceasta categorie:
– painea alba – incerc pe cat posibil sa o inlocuiesc cu painea integrala
– orezul alb – inlocuit cu orezul brun
– muesli – incerc sa il cumpar pe cel cu cel mai putin continut de zahar si cu cat mai putine fructe confiate (in sectiunea de fructe am sa va explic de ce).
– pastele incerc sa fie paste integrale
– iar cerealele de asemenea incerc sa fie cu un continut cat mai mic de zahar si cat mai putin procesate. Varianta pe care eu o aleg este ovazul fiert in lapte cu un pic de scortisoara si la sfarsit cateva fructe atuncate prin el. Este delicios.

FRUCTE: aici nu are sens sa fac nicio lista. Toate fructele din lume le consum in stare proaspata. Evit fructele uscate, pentru ca aceastea contin foarte multa fructoza in ele si nimic altceva. Pentru mine este ca si cum as manca zahar cu lingurita. Iar zaharul nu este prietenul meu cel mai bun.
Trebuie insa sa mentionez faptul ca nu trebuie sa evitati zaharul complet din alimentatie. Credeti-ma pe cuvant ca am experimentat lipsa lui in organism si nu e tocmai cel mai placut lucru posibil.
Zaharul este foarte important pentru creier. Acesta nu poate functiona daca nu are glucoza. Daca nu consumi  zahar deloc, atunci incepi sa iti pierzi concentrarea, nu mai poti vorbi cum trebuie, este intr-o stare de oboseala si epuizare maxima.
Zaharul il poti lua din fructe, sunt foarte bogate in fructoza si il mai puteti lua din consumul de cereale. Acestea sunt transformate in corp de catre insulina in glucoza ce apoi este folosita de creier. Foarte important!

LACTATE: lapte, iaurt, branza.
Ce este de evitat sunt iaurturile cu fructe (niciodata nu cumpar asa ceva), branza grasa – cu toate ca mi se mai intampla sa scap la finele branzeturi italiene si frantuzesti si in general consum iaurt grecesc, ce reprezinta un bun inlocuitor pentru smantana.

PROTEINA: aici intra carne, peste, oua si legume bogate in proteine (fasole, naut, linte, mazare etc).De evitat carnea grasa, bineinteles, si carnea cumparata deja tocata (pentru ca niciodata nu stii ce calitate gasesti in ea). Mai bine cumperi tu carnea si o toci – varianta mult mai sigura si mai sanatoasa.

GRASIMILE SANATOASE: avocado, ulei de masline, ulei din samburi de strugure, ulei neprocesat de coconut, nuci, migdale, caju etc.
Ce nu folosesc eu este uleiurile procesate. Toate uleiurile folosite de mine sunt uleiuri virgine, presate la rece.
Pentru salate folosesc fie uleiul de masline, fie pe cel de samburi de struguri, iar pentru gatit folosesc fie uleiul de struguri, fie pe cel de coconut (nu folositi ulei de masline la prajit, nu suporta temperaturi foarte inalte, se arde foarte repede, producand astfel toxine). Celelalte variante de uleiuri nu au ce cauta in bucataria mea.

Si sa nu uitam de FLUIDE: apa, ceaiuri si cafea – fara de care nu pot trai.
Ce este de evitat: sucurile acidulate (eu consum o coca cola pe an), sucurile neacidulate din magazine (de evitat si sucul de portocale – e plin de zahar si doar atat), si bineinteles de evitat alcoolul. Acum na, ca orice om, mai bei cate un pahar la o petrecere, insa daca vrei sa slabesti atunci alcoolul nu are ce cauta in dieta. Nici nu stiti pentru cat trebuie sa alergati pe banda ca sa dati jos caloriile depuse de un pahar de vin. Cam o ora de alergat! So ganditi-va de doua ori!

In incheiere as vrea sa adaug faptul ca incerc sa mananc cat mai variat, insa in acelasi timp vreau sa mananc din toate categoriile in fiecare zi. Nu mananc mai mult de doua fructe pe zi (din cauza continutui de fructoza pe care il detin), incerc sa mananc cat mai multe legume si cereale si cum am mai zis, carnea nu se combina cu legume bogate in calorii (cele ce contin amidon).

Cam asta este stilul meu de viata in ceea ce priveste partea de mancare. Daca doriti sa cititi si despre partea de sport, lasati-ma sa stiu. Mi-ar face placere sa scriu un articol si despre aceast subiect.

 

 

3 thoughts on “Food Lifestyle

  1. 30s Gal says:

    Buna Alina! Foarte bun blogul – te urmaresc inca de la inceputurile tale in US, dar abia acum mi-am facut curaj sa comentez :) Mi-a placut articolul, iar sfaturile tale sunt potrivite si de bun simt. Asta ar trebui sa fie norma, nu exceptia!

    Da, mie una mi-ar placea sa vad articole despre sport, despre cum faci sa te mentii in forma cu atatea tentatii in jur si despre retete sanatoase.

    Mi-ar placea sa ne faci un post cu o plimbare la Costco, de exemplu, sau la Whole Foods, sau chiar la Farmer’s Market. Mi-ar placea sa ne descrii ingrediente care nu se gasesc in Romania si mi-ar mai placea o sectiune de mancaruri autohtone – Cuban, PuertoRican, street food, etc :)

  2. Uite azi mi-am propus sa termin in sfarsit articolul despre NY si apoi voi incepe unul despre Marketurile de aici. Promit sa strang poze si sa fac un articol interesant.

  3. 30s Gal says:

    Super! Mor de curiozitate! La cat mai multe articole pe blog!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *